De Vreedzame School
Onze school werkt met de methode De Vreedzame School. De Vreedzame School beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen en waarin kinderen leren wat het betekent om een democratisch burger te zijn: het openstaan voor verschillen tussen mensen en actief verantwoordelijk willen zijn voor elkaar in en om de school. Daarmee bieden we onze kinderen perspectief en hoop: ze ervaren dat het uitmaakt dat ze er zijn. Dat ze ertoe doen.
Alle groepen werken gedurende 6-8 weken met themas/blokken vanuit deze methode.
De 6 themas zijn:
We horen bij elkaar
We lossen conflicten zelf op
We hebben oor voor elkaar
We hebben hart voor elkaar
We dragen allemaal een steentje bij
We zijn allemaal anders
Doelen
De Vreedzame School streeft ernaar om kinderen te leren:
Het programma wil niet alleen kinderen de bovenstaande sociale competenties leren, maar vooral ook een positief sociaal klimaat in de school creëren.
Natuurlijk hebben we met elkaar ook een aantal gezamenlijke afspraken in en om de school, de Gouden regels:
Naast de gezamenlijke regels en afspraken in de school zijn er ook groepsregels. Deze worden in het begin van het jaar, tijdens de Gouden Weken, samen met de kinderen besproken en hangen in de groepen.
Verder nog:
- Alle groepen; de eerste schoolweek dagelijks een les De Vreedzame School blok 1
- Alle groepen; wekelijks wordt een kind centraal gezet in de groep en gecomplimenteerd; deze leerling is dan het zonnetje/bloemetje van de week - Er wordt in de "Week Tegen Pesten" (26 t/m 30 september) expliciet aandacht geschonken aan (het voorkomen van) pesten.
- Onderbouw groepen (1-4) wekelijks een les De Vreedzame School, zij werken de methode chronologisch door
- Midden- bovenbouw (5-8) wekelijks een les De Vreedzame School; de leerkrachten maken keuzes in de thema's die aangeboden worden, passend bij die periode.
Mediatoren
Tijdens pauzes wordt gewerkt met mediatoren. Dit zijn leerlingen uit de groepen 6/7/8 en herkenbaar door een hesje wat zij dragen. Zij lopen rond in pauzes/op het plein en zijn voor leerlingen aanspreekpunt als er iets gebeurt. Er is een rooster wanneer wie wordt ingezet. De leerkracht blijft verantwoordelijk en ondersteunt de leerlingen waar nodig. De mediatoren uit de groepen 6/7/8 sluiten ook aan bij de andere pauzes. Ze missen hierdoor geen onderwijstijd (pauzehap buiten). De mediatoren kunnen ook groene kaarten uitdelen tijdens de pauze en het buiten spelen. Na drie groene kaarten krijgt de leerling en/of klas een beloning. Leerling/klas stelt zelf een beloning voor (10 minuten extra buiten spelen, een groepsspel spelen, etc.).
Stappenplan gedrag
Dit stappenplan vraagt een consequente aanpak in alle groepen. De nadruk ligt op het benoemen van positief gedrag, zowel bij andere leerlingen als bij de leerling die ongewenst gedrag vertoont.
1. Intentiecheck: bevragen ongewenst gedrag; is het de bedoeling dat
?
2. Eerste waarschuwing: benoemen ongewenst gedrag; ik wil dat je stopt met
3. Time-out: rust terug laten keren bij leerling
4. Nadenkformulier samen invullen (leerkracht en leerling) bij conflicten/uitdagend gedrag; vraag stellen wat leerling hierbij nodig heeft (zelf doen, samen doen,
). Als leerling apart gaat zitten om formulier in te vullen dan met toezichthouder (kan directie, iber, oas zijn). Als een leerling naar de directie, ib, oas wordt gestuurd praat leerkracht (kort) laten bij, zodat duidelijk is waarom de leerling daar zit + wat wordt er verwacht van toezichthouder.
Eventueel vervolgstappen worden besproken tussen leerling en leerkracht. Hier is geen vast moment voor. Eventueel gesprek met ouders als de situatie hiernaar vraagt. Hierbij wordt de leerling betrokken.
Leerkrachten spreken alle leerlingen (ook buiten eigen groep) aan op ongewenst gedrag en regels/afspraken in de school. We zijn samen verantwoordelijk voor een fijne, goede leer- en speelomgeving.